top of page

מה בין ערמונים, רפואה סינית וכאבי מפרקים וגב

Updated: Feb 5, 2022


ערמונים, מי אתם?

ערמונים מבשילים בסוף הסתיו, אז אנחנו מתחילים לראות אותם בשווקים ובפינות רחוב, על הגריל.


למרות המראה האגוזי, הם שונים מאוד, דלים בקלוריות (כ-245 ל-100 גרם ערמונים בגריל), דלים בחלבון, עשירים בפחמימות וללא כולסטרול. בנוסף, הערמונים עשירים בוויטמין סי (26מ"ג או 35% מהצריכה היומית המומלצת לנשים בוגרות), כמו גם בקבוצת הוויטמין B בין השאר ויטמין בי6 (25% מהצריכה המומלצת, חשוב לתפקוד המערכת ההורמונלית, הרגעת מערכת העצבים, אנמיה וכו'), ויטמין B9/חומצה פולית (17% מהצריכה המומלצת), ניאצין (B3) ותימין (B1).

מה טוב בערמונים, על פי הרפואה הסינית?

הרפואה הסינית המסורתית עוסקת בעיקר באכילת מזונות מסוימים בזמנים מסוימים אשר יסייעו לאזן את הגוף ולמנוע פגיעה על ידי פתוגנים שנגרמו על ידי אותה עונה. הערמונים המופיעים בסתיו, ידועים בהשפעתם המחממת ובספרות הרפואה הסינית המסורתית ב"אנציקלופדיה של צמחי מרפא" (Ben Cao Gang Mu) יכולת חימום זו מחזקת את "צ'י הכליות" ומשפרת זרימת הדם.

כיון שעל פי הרפואה הסינית, הכליות אשר ממוקמות באזור התחתון של הגב, אחראיות על העצמות ושולטות בחלק התחתון של הגוף, הן מחזקות את הגב, הברכיים, הקרסוליים והגידים הקשורים.


אם אנרגיית הכליות מספיקה, היא תעביר את האנרגיה (Qi) והדם לחלקים אלה של הגוף כדי להפוך אותם חזקים, גמישים ובריאים עקב זרימה טובה יותר לאזורים אלה. חוסר באנרגיית הכליות, במיוחד בחורף הקר המשפיע ממילא על מחזור הדם, עלול להתבטא בכאבי גב תחתון, ברך, קרסול, נפיחות או נוקשות סביב הברכיים והקרסוליים כמו גם השתנה תכופה במהלך הלילה, ירידה בליבידו, אימפוטנציה, תסמונות גיל המעבר וכו.

ערמונים הם רק אחד המאכלים התומכים בכליות, מחממים את הגוף ומשפרים את זרימת הדם וכך מפחיתים כאב, אבל לא ניתן לסמוך רק עליהם. אבחנה מדויקת תוביל לטיפול משולב הכולל דיקור, צמחי מרפא והמלצות תזונה פרטניות.

מה עושים איתם?

ערמונים קל מאוד לבשל. כדי להכין את הערמונים, עושים סדק קטן בתוך האגוז עצמו בצורת X ואז

או שמחממים את התנור ל180C, מניחים על מגש עם נייר אפייה למשך 20-30 דקות, עד שרואים שהקליפה מתקלפת (ראו תמונה) או ששמים במים רותחים, למשך 10-15 דקות. אכילה של 10-15 ערמונים מספר פעמים בשבוע מצוינת. הנה מספר מתכונים...

אורז ערמונים יפני (Kurigohan)


400 גרם אורז יפני (קצר)

600 מ"ל מים

400 גרם ערמונים

1 כף סאקה

1 כף מירין

1 כף רוטב סויה

להגשה: זרעי שומשום שחור

  1. מנקים ושוטפים את האורז במים קרים עד שהמים מתבהרים.

  2. מערבבים את האורז, מים, סאקה, מירין וסויה בסיר גדול. מביאים לרתיחה, מקטינים את האש ומכסים. מבשלים את האורז עד שכל הנוזלים נספגו, כ-20 דקות.

  3. מורידים את הסיר מהאש, מוסיפים את הערמונים ומכסים שוב ומשאירים לאידוי במשך כ-10 דקות.

  4. מגישים בקערות, כשעליהם מפזרים שומשום שחור.

ירקות שורש צלויים עם תפוחים וערמונים


1/2 כוס חומץ תפוחים

1/2 כוס מרק ירקות

1 כף סירופ מייפל

2 בטטות (אפשר גם דלעת) גדולות, מקולפות וחתוכות לקוביות

2 בצלים אדומים בינוניים, חתוכים גס לרצועות

200 גר ערמונים שלמים

1/4 כוס שמן זית כתית

1 כף עלי טימין

מלח ופלפל טחון טרי

2 סלק בינוני, קלופים וחותכים לקוביות

2 תפוחים חמצמצים (סמית למשל) חתוכים לשמיניות

  1. בסיר קטן משלבים את חומץ התפוחים, מרק ירקות, חמאה וסירופ מייפל ומביאים לרתיחה. מבשלים על חום גבוה עד בינוני עד צמצום בחצי, כ -15 דקות. בינתיים...

  2. במחבת צלייה גדול, מערבבים את בטטות, בצל וערמונים עם שמן זית וטימין; מתבלים במלח ופלפל. תוחבים את הסלק בין הירקות האחרים וצולים במשך 20 דקות.

  3. מערבבים את הירקות בעדינות, מוסיפים את התפוחים והצלויים לכ-20 דקות נוספות, או עד שכל הירקות והתפוחים רכים ומושחמים קלות.

  4. מוסיפים את הרוטב ומערבבים שוב. מעבירים למגש ומגישים.

רוצים להמשיך לדבר איתי? צרו קשר עוד היום ונדבר על בריאות באמצע החיים והגיל השלישי ב-054-6567959

בתאבון ולבריאות!


159 views0 comments
bottom of page